Hoger klik ratio met Rich Snippets

Uw SEO-sterren in de Google zoekresultaten

Niet alleen in AdWords, maar ook in de organische (onbetaalde) zoekresultaten worden sterren weergegeven die een beoordelingsscore vertegenwoordigen. De SEO-sterren zijn een vorm van Rich Snippets die als extra informatie aan de basis zoekresultaten worden toegevoegd.

Rich Snippets

Rich snippets verrijken een zoekresultaat met extra informatie. U kunt bijvoorbeeld bij het zoekresultaat breadcrumbs, foto's of evenementeninformatie laten weergeven - en dus ook beoordelingssterren.

Om de beoordelingssterren als Rich Snippets te kunnen laten weergeven, moet de zoekmachine de betreffende informatie ontvangen en kunnen interpreteren: gestructureerde data. Implementeer gestructureerde data in de broncode van uw website met behulp van een eenduidig vocabulaire (schema.org) waar alle grote zoekmachines zich aan houden.


SEO Sterne in Google

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachine-optimalisatie) en omvat de organische (onbetaalde) resultaten in zoekmachines. SEO-maatregelen zijn maatregelen die worden genomen om een website op een zodanige manier in te richten dat zoekmachines ze optimaal kunnen analyseren en weergeven.

Waarom naar SEO-sterren grijpen?


Rich Snippets dragen effectief bij aan de zoekmachine-optimalisatie. De weergegeven sterren zijn een echte blikvanger: zij vestigen de aandacht van de gebruiker op het zoekresultaat, zodat dit vaker aangeklikt wordt. Resultaten die zeer vaak aangeklikt worden, worden door de zoekmachine wederom als bijzonder relevant voor zoekenden ingeschaald. Daardoor wordt de ranking van de betreffende website positief beïnvloed. Een hoger ranking betekend meer bezoekers op de website, meer bezoekers betekend meer klanten - en meer klanten leveren meer beoordelingen op.

Hoe SEO-sterren werken

Met het datatype “ReviewRating” worden beoordelingen als Rich Snippets gedefinieerd en worden op een schaal ingedeeld (hier van 1 - 5). Daarmee kan de beoordeling (5) binnen de schaal aangegeven worden (weergave van 5 sterren).

<div class="notewrapper" itemprop="reviewRating" itemscope itemtype="http://schema.org/Rating">
<meta itemprop="worstRating" content="1" />
<meta itemprop="bestRating" content="5" />
<meta itemprop="ratingValue" content="5.00" />

Met de Review Sticker in de “verticaal” Full-Page-variant worden de  beoordelingen rechtstreeks volgens schema.org gepresenteerd. Wanneer deze pagina met geïntegreerde Review sticker in zoek resultaten gerankt wordt, worden de sterren in het zoekresultaat dus weergegeven. Dat geldt alleen voor deze pagina.

Naast de correcte implementatie in de broncode gelden volgende voorwaarden: 

  • de beoordelingsscore moet door de gebruikers op de pagina sichtbaar zijn 
  • de beoordeling moet specifiek zijn, en niet algemeen
De SEO-sterren zijn over het algemeen wereldwijd beschikbaar.

 

Lokale beoordelingen

Sterren in de lokale zoekresultaten tellen weliswaar ook tot het bereik van organische zoekresultaten, maar er gelden andere voorwaarden voor. Wanneer u beoordelingen voor een lokale activiteit verzamelt, kunnt u die beoordelingen met gestructureerde data presenteren, net als voor andere categorieën van beoordelingen. De sterren worden zoals gewoonlijk in de Google zoekresultaten weergegeven, maar niet binnen de gespecialiseerde lokale Google zoekresultaten.  Google verzamelt op dit moment alleen zelf lokale beoordelingen, onder anderen via My Business.

Lokale Bewertungssterne SEO

 

Sterren in AdWords?

In de betaalde Google AdWords-resultaten is het heel anders. Hier worden de beoordelingssterren als advertentie-extensie "verkopersbeoordeling" geïntegreerd.