Trusted Shops FAQ

Vaak gestelde vragen over klantbeoordelingen

Hier vindt u vragen die regelmatig worden gesteld over het thema klantbeoordelingen.

Antwoorden van Trusted Shops

Wat heeft het Trusted Shops-beoordelingssysteem mij te bieden?

Kort en krachtig: echte klantbeoordelingen voor uw webwinkel! Of ook voor uw website die diensten zoals reisbemiddeling of adviesdiensten aanbiedt. Beoordeling bestaan uit maximaal 5 sterren en een beoordelingstekst. Voor webwinkels zijn er sterren te verdienen voor de categorieën Levering, Producten en Klantenservice. Voor dienstverleners bestaat alleen de categorie Service. De beoordelingstekst is altijd aanwezig, want een persoonlijk woord versterkt het effect van de beoordelingssterren. Uw klanten kunnen ook uw producten beoordelen via Trusted Shops. U kunt uw productbeoordelingen zowel in uw webwinkel als bij Google laten weergeven. Zo krijgt u niet alleen waardevolle feedback over uw producten, maar verlaagt u ook de aantal retourgezonden producten. Heeft u ook een fysieke winkel? Vraag dan uw klanten daar ook om een beoordeling via de lokale beoordelingen van Trusted Shops.

[naar boven]

Hoe verzamel ik beoordelingen met Trusted Shops?

Dat is heel eenvoudig. Zodra u de Trustbadge® geïntegreerd heeft, verzamelt u zonder verdere problemen automatisch beoordelingen. De Trustbadge®-technologie zorgt ervoor dat uw klanten tijdens het bestelproces vanzelf de mogelijkheid aangeboden krijgen om uw webwinkel en eventueel ook de gekochte producten te beoordelen. Om met uw beoordelingen niet vanaf punt nul te moeten beginnen, bieden we u als speciale service de Review Collector aan. Met deze webgebaseerde tool vraagt u uw klanten via een e-mail om een beoordeling van recent verrichte aankopen. Dat regelt u heel eenvoudig met een klik op een knop: Upload een lijst met bestelgegevens en de Review Collector doet de rest. Heeft u speciale wensen voor de integratie? Wij helpen u graag! Stuur een mail naar members@trustedshops.com.
[naar boven]

Wanneer verschijnen mijn beoordelingen bij Google?

Voor beoordelingen van uw webwinkel geldt het volgende:
Zodra u meer dan 100 beoordelingen verzameld heeft en uw gemiddelde score hoger dan 3,5 is, verschijnen uw beoordelingen automatisch in het Google Shopping-profiel van uw webwinkel. Wij verzenden uw beoordelingen dagelijks naar Google, maar het duurt 3 - 6 weken tot zij door Google worden gepubliceerd.

Voor productbeoordelingen geldt het volgende:
Al vanaf de derde beoordeling publiceert Google uw beoordelingen in de betaalde productadvertenties en bij Google Shopping.

[naar boven]

Waar kan ik mijn beoordelingen publiceren?

De belangrijkste locatie is uw eigen website. Daar kunt u de beoordelingen weergeven met de Trustbadge® en de beoordelingswidget. Met een klik bereikt u uw persoonlijke, SEO-geoptimaliseerde beoordelingsprofiel waarin alle beoordelingen van de afgelopen 12 maanden in detail vermeld staan.
Wanneer u de extra optie Google-integratie hebt geboekt, worden de beoordelingen bovendien doorgestuurd naar Google voor automatische integratie in Google Shopping en Google AdWords. De Review Sticker biedt u de mogelijkheid een selectie van beoordelingen in de vorm van een banner op uw website te publiceren.
Met de Trusted Shops-Facebook-app publiceert u uw beoordelingsprofiel op de Facebook-pagina van uw webwinkel.

[naar boven]

Kan ik bezwaar aantekenen tegen een beoordeling?

Bent u van mening dat een beoordeling een inbreuk op onze gebruiksvoorwaarden voor de afgifte van beoordelingen is of een overtreding van toepasselijke wetgeving, dan kunt u dat aan ons melden via uw Trusted Shops-account.
Wanneer een klant in zijn beoordelingscommentaar onwaarheden verkondigt of scheldwoorden gebruikt of wanneer iemand een beoordeling afgeeft zonder ooit iets in uw webwinkel gekocht te hebben, dan hoeft u dat vanzelfsprekend niet te accepteren. Meld dergelijke beoordelingen aan ons. Een gespecialiseerd team zal deze per omgaande onderzoeken en met inachtneming van de actuele jurisprudentie een beslissing nemen of de beoordeling verwijderd moet worden.
Gemelde beoordelingen kunnen echter niet in alle gevallen worden verwijderd. De vrijheid van meningsuiting beschermt ten dele ook scherper geformuleerde kritiek, ook wanneer die als ongerechtvaardigd of oneerlijk wordt ervaren.

[naar boven]

Zijn er keuzemogelijkheden voor de manier waarop de beoordelingen worden weergegeven?

U kunt de Trustbadge® in verschillende formaten en varianten integreren. In de Trustcard die wordt geopend, wanneer een klant met de muiscursor over de Trustbadge beweegt, verschijnt ook de beoordelingswidget.
De Review Sticker biedt u de mogelijkheid beoordelingen rechtstreeks op uw website te publiceren. Kies de vorm en kleur en het aantal weer te geven beoordelingen en pas de weergave van de beoordelingen op die manier optimaal aan de lay-out van uw webwinkel aan.

[naar boven]

Kan ik een commentaar toevoegen aan een beoordeling?

Natuurlijk kan dat - dit is voor u een zeer belangrijk marketinginstrument, want hiermee kunt u laten zien hoe goed uw service is als het erop aankomt. In uw Trusted Shops-account kunt u een publiek antwoord op een beoordeling schrijven.
Roep onder “Beoordelingen - Beoordelingen beheren” de betreffende beoordeling op en ga daar naar “Bewerken”. Klik op “Commentaar toevoegen” en schrijf uw antwoord.
Wilt u altijd volledig op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen? Laat nieuwe beoordelingen dan met de Trusted Shops Mobile App rechtstreeks naar uw smartphone sturen. Daar kunt u op elk gewenst moment de recensies lezen en van commentaar voorzien.

[naar boven]

Hoe beschermt Trusted Shops mij tegen valse beoordelingen?

Een belangrijk thema, want alleen authentieke, op waarheid berustende beoordelingen scheppen vertrouwen. Daarom mogen alleen klanten die in uw webwinkel een bestelling hebben geplaatst, daarna een beoordeling afgeven. Het Trusted Shops beoordelingssysteem is gebaseerd op een reeks van automatische, door het systeem ondersteunde en handmatige procedures om de echtheid van beoordelingen veilig te stellen.
[naar boven]

Wat moet ik doen bij een negatieve beoordeling?

Ook negatieve beoordelingen kunnen voor u waardevol zijn, wanneer u er op een goede manier op reageert. We willen u hier enkele nuttige tips meegeven hoe u een negatieve beoordeling kunt transformeren naar een positieve klantervaring:

  • Negatieve commentaren worden maar al te graag gelezen. De meeste consumenten vinden positieve beoordelingen een vanzelfsprekendheid en lezen voorafgaand aan een koopbeslissing daarom ook de negatieve beoordelingen. Hier heeft u de kans met uw antwoord te laten zien dat u de zienswijze van de klant serieus neemt en dat u ook in geval van een geschil een goede klantenservice biedt.
  • Reageer op zo kort mogelijke termijn. De reactie op negatieve commentaren moet niet te lang uitblijven, omdat anders de indruk zou kunnen ontstaan dat u zich als webwinkelier niet veel aantrekt van de kritiek. U kunt zich door Trusted Shops automatisch per e-mail attent laten maken op de ontvangst van nieuwe beoordelingen - of maak gebruik van onze app!
  • Blijf zakelijk. Zelfs wanneer het commentaar van de klant onbeleefd geformuleerd is, zou u in geen geval in dezelfde toon daarop moeten reageren. Laat zien dat u op een beheerste en beleefde manier met kritiek kunt omgaan.
  • Bied uw excuses aan, wanneer u een fout hebt gemaakt. Klanten verwachten geen perfectie. Het is belangrijker dat u een concrete oplossing aanbiedt, wanneer er iets fout is gegaan.
  • Maak uw klant geen verwijten. Vanzelfsprekend kunnen ook uw klanten een fout maken. Bijvoorbeeld omdat informatie over het hoofd wordt gezien of omdat per ongeluk verkeerde gegevens werden ingevoerd. Vermijd het echter om kritiek op de klant uit te oefenen, maar beschrijf heel neutraal de feiten.
[naar boven]

Hoe kunnen mijn klanten hun beoordelingen achteraf nog wijzigen?

Iedere consument kan in zijn persoonlijke My Trusted Shops zijn beoordeling achteraf nog wijzigen. Hiervoor logt hij in met hetzelfde e-mailadres waaronder hij de beoordeling heeft afgegeven. In zijn account vindt hij zijn afgegeven beoordelingen en kan hij die aanpassen.
[naar boven]

Met wie kan ik contact opnemen, als ik nog vragen over klantbeoordelingen heb?

Voor al uw vragen en alle details van de klantbeoordelingen staat ons team graag tot uw beschikking: bel ons onder +31(0)20 709 1235 of stuur ons een bericht.
[naar boven]